کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا (اچ پی ال سی، HPLC) در صنایع دارویی

کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا (اچ پی ال سی، HPLC) در صنایع دارویی

آنالیز مواد اولیه دارویی و محصولات دارویی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. روش های کروماتوگرافی مناسب ترین روش ها برای جداسازی و تجزیه کیفی و کمی مواد اولیه و محصولات دارویی هستند. از دستگاه کروماتوگراف مایع با عملکرد بالا یا اچ پی ال سی (HPLC)  برای آنالیز باقیمانده سموم در مواد غذائی، مواد اولیه و محصولات دارویی، آشامیدنی ها و فرآورده های کشاورزی استفاده می شود. در کارخانه های داروسازی از اچ پی ال سی برای دو منظور استفاده می شود. عموماً از HPLC برای آنالیز استفاده می شود، که در این حالت دستگاه اچ پی ال سی به تجزیه ای معروف است (Analytical HPLC). ولی، برای تولید برخی از داروها و مواد دارویی که ارزش اقتصادی زیادی دارند و تهیه مقدار کم آن ها نیز اهمیت دارد، از اچ پی ال سی تهیه ای (Preparative HPLC) استفاده می شود.

سازمان غذا و دارو کلیه کارخانجات داروسازی را به تعیین کیفیت داروهای تولیدی با دستگاه اچ پی ال سی (HPLC)، پیش از عرضه آن به بازار ملزم کرده است. دستگاه کروماتوگراف اچ پی ال سی نه تنها برای ترکیبات داروئی شیمیایی کاربرد دارد، بلکه برای آنالیز گیاهان داروئی و فرآورده های آرایشی – بهداشتی با منابع گیاهی نیز به کار می رود. از مزایای کروماتوگراف اچ پی ال سی می توان به  حد تشخیص زیاد، سهولت استفاده، صحت و دقت انجام آنالیز اشاره کرد.

در صورتی که دستگاه اچ پی ال سی دارید و برای آنالیز مواد اولیه و فرآورده های دارویی مشکلی وجود دارد، با کارشناسان شرکت ماد آزما پویش تماس بگیرید. در ضمن این شرکت امکان ارایه دستگاه HPLC از کمپانی های معتبر، مانند آجیلنت، واریان، واترز، پرکین – المر و شیمادسو را دارد. همچنین، قطعات جانبی، مانند سپتوم، سرنگ، لاینر، آشکارسازها، فرول و ستون، قابل ارایه است.