شیوه کارکرد طیف سنج جذب اتمی متوالی سریع (FS)

دستگاه های جذب اتمی جدید تحت عنوان متوالی سریع (FS: Fast Sequential)، سیستم های جذب اتمی سریع و مولد با عملکرد متوالی چند لامپ هالوکاتد هستند و هزینه عملیات را به طور چشمگیری کاهش می­ دهند. این سیستم قادر به انجام آنالیز چندعنصری به طور ساده بوده و برای آنالیز مواد غذایی و کشاورزی یا هر آزمایشگاه دیگری که توان بالا لازم داشته باشد، ایده ­آل است.

شیوه عمل متوالی سریع ارائه شده در طیف سنجهای جذب اتمی FS باعث می­ شود که با دستگاه جذب اتمی شعله ­ای بتوان با سرعتی برابر با سرعت ICP-OES متوالی، آنالیز را انجام داد و در ضمن، هزینه عملیات را کاهش داد. مزایای اصلی سیستم جذب اتمی متوالی سریع (FS: Fast Sequential) عبارتند از:

  • افزایش بهره وری، در مقایسه با FAAS معمولی، امکان اندازه گیری نمونه های بیشتر در هر ساعت وجود دارد. برای مثال، می­توتن تعداد ۱۰ عنصر در نمونه را در ۲ دقیقه انجام داد، درحالیکه کمتر از ۱۰ میلی ­لیتر از نمونه مصرف می­ شود.
  • کاهش مصرف گاز و در نتیجه کاهش هزینه های جاری
  • مصرف حجم کم محلول نمونه در طی اندازه ­گیری، که درنتیجه باعث کاهش پساب کمتر، مصرف کمتر واکنشگرها و کاهش هزینه ­های مصرفی می­ شود.
  • راه اندازی و ستاپ ساده و توسعه روش سریع

 

مکانیسم کارکرد: با استفاده از حالت متوالی سریع (FS)، نمونه ها فقط یکبار به درون اتمساز وارد شده و قبل از این که نمونه بعدی وارد شود، همه عناصر اندازه گیری می­ شوند.

 

 

در حالیکه در شیوه معمولی، در هر ورود نمونه معمولی فقط یک عنصر اندازه­ گیری می­ شود، بنابراین، در طی یک آنالیز چندعنصری متوالی، نمونه­ ها بارها و بارها وارد اتمساز شده و اندازه­ گیری می ­شوند.

 

 

جذب اتمی متوالی سریع (FS) به روش زیر عمل می کند:

  1. نرم افزار عناصر را بر اساس طول موج و نوع شعله مرتب (سورت) می ­کند.
  2. همه لامپ­ ها به طور همزمان کار می کنند تا تأخیر در زمان گرم شدن (warm-up) به حداقل برسد.
  3. یک آینه متحرک با موتور، گزینش سریع لامپ را فراهم می کند.
  4. توسط درایو طول موج با سرعت زیاد (۲۰۰۰ نانومتر بر دقیقه)، زمان­های تأخیر به حداقل رسیده و لذا، موقعیت تکرارپذیر طول موج، تحت عمل کنترل نرم افزار هوشمند، به دست می­ آید.
  5. کنترل خودکار گاز تغییرات آنی را برای جریان­ه ای برنامه ­ریزی شده آغاز کرده و تکرارپذیری فوق العاده ای با شرایط مطلوب شعله برای هر عنصر را ارائه می دهد.