اهمیت اندازه گیری اکسیژن محلول در آب

اهمیت اندازه گیری اکسیژن محلول در آب

زندگی جانوران آبزی به آب و اکسیژن محلول در آب بستگی دارد. اکسیژن محلول در آب (Dissolved Oxygen) که به طور اختصار با DO نشان داده می شود، برای همه موجودات آبزی و زندگی آنها مهم است.  میزان اکسیژن محلول در آب مستقیماً با کیفیت آب خوب ارتباط داشته و عوامل زیادی بر میزان DO آب تأثیر دارد. بنابراین، تعیین میزان DO در محیط زیست آبی، مانند رودخانه ها، دریاها، اقیانوس ها، حوضچه های پرورش آبزیان، تصفیه خانه های آب و پساب های صنعتی، از اهمیت زیادی برخوردار است. منظور از اکسیژن محلول (DO) میزان اکسیژن آزاد و ترکیب نشده در آب یا مایعات دیگر است. اگر میزان اکسیژن محلول (DO) خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، می تواند به زندگی آبزیان آسیب رسانده و کیفیت آب را تحت تأثیر قرار دهد. لذا، اندازه گیری اکسیژن محلول در آب باید به طور روتین اندازه گیری شود و برای این کار وسیله ای به نام اکسیژن سنج یا اکسیژن متر ساخته شده است.

اکسیژن متر یا DOمتر، میزان اکسیژن حل شده در محلول آبی را اندازه گیری می کند. حسگرها، پروب ها یا الکترودهای اکسیژن متر از دو نوع فناوری اصلی برای تعیین میزان اکسیژن محلول (DO) بهره برداری می کنند:

جهت آگاهی بیشتر از انواع دستگاه های DO متر یا همان اکسیژن متر، یعنی اکسیژن متر پرتابل یا دستی و اکسیژن متر رومیزی یا اکسیژن متر آزمایشگاهی می توانید به سایت شرکت ماد آزما پویش به آدرس www.maadazma.com  مراجعه فرمایید. این شرکت محصولات کیفی از کمپانی وای اس آی (YSI) آمریکا و اکوالیتیک – لاویباند آلمان ارائه می دهد.