پی اچ مترهای رومیزی، پرتابل و قلمی

پی اچ مترهای رومیزی، پرتابل و قلمی

پی اچ مترها در سه نوع  رومیزی یا آزمایشگاهی، پرتابل یا دستی و قلمی ساخته شده و در بازار موجود هستند. پی اچ مترهای قلمی که معمولاً الکترود قابل تعویض ندارند و یا تعویض الکترود آن ها مقرون به صرفه نیست، برای مصارف کم استفاده می شوند. از این pHسنج ها برای تعیین پی اچ آب استخرهای پرورش ماهی و آبزیان، کنترل آب های کشاورزی، کنترل محصول در خط تولید و  مانند آن ها استفاده می شود.

پی اچ سنج های پرتابل که قابل حمل هستند و توسط باتری کار می کنند، از الکترود خارجی و قابل تعویض استفاده کرده و دقت بالایی هم دارند و برای کنترل های دقیق تر مناسب هستند. از این پی اچ مترها برای تصفیه خانه ها، سیستم های انتقال آب، کنترل مواد اولیه در کارخانجات و مانند آن ها استفاده می شود.
پی اچ مترهای مدل رومیزی رایج ترین دستگاه در آزمایشگاه های کنترل کیفی در صنایع شیمیایی، دارویی، غذایی، تصفیه خانه های آب و پساب، نیروگاه های برق هستند. الکترود آن ها قابل تعویض است و دقت بسیار بالایی هم دارند.

 

کاربرد پی اچ متر

pH متر برای تعیین غلظت یون هیدروژن (H+) در یک محلول کاربرد دارد. اگر این دستگاه با احتیاط استفاده و کالیبره شود، قدرت اسیدی محلول را اندازه گیری می کند.  پی اچ متر در هر رشته ای از علوم که با محلول سر و کار دارد، استفاده می شود. در رشته هایی مانند کشاورزی، صنایع آب و خالص سازی و در صنایعی مانند پتروشیمی، کاغذسازی، غذا، داروسازی، آزمایشگاه های تحقیق و توسعه صنایع فلزات و غیره کاربرد دارد.

در آزمایشگاه بالینی از آن در کنترل محیط های کشت، اندازه گیری بافرهای قلیایی و یا اسیدی و محلول ها استفاده می شود. در آزمایشگاه های تخصصی، میکروالکترودها برای اندازه گیری pH فرآورده های خون کاربرد دارند. اندازه گیری پی اچ پلاسمای خون و سیالات بیولوژیکی، بسیار مهم است، که باید به طور روزمره تعیین شود.

 

الکترود پی اچ (pHالکترود)

پی اچ متر غلظت یون هیدروژن (H+) را با یک پروب حساس که در واقع یک الکترود یون گزین است، تعیین می کند. این حسگر یک الکترود با غشای شیشه است، که برای سادگی با الکترود مرجع ترکیب شده و یک الکترود ترکیبی یا پروب حساس به غلظت یون هیدروژن ایجاد می شود.

  • با توجه به اینکه بدنه الکترود از شیشه ساخته شده و خیلی شکننده است، باید با مهارت با آن کار کرد تا از هرگونه ضربه ای جلوگیری شود.
  • به خاطر داشته باشید که عمر مفید الکترود محدود است.
  • وقتی از الکترود استفاده نمی شود، باید در محلول بافر نگهدارنده قرار داده شود.

pH متر با استفاده از جریان الکتریکی با مشخصات زیر کارمی کند. منبع نیرو، تک ولتاژ: ۱۱۰ولت یا ۲۲۰-۲۳۰ولت، فرکانسهای ۵۰-۶۰هرتز، بسته به مناطق مختلف دنیا همچنین، pH متر قابل حمل و باتری دار وجود دارد.

 

شرکت ماد آزما پویش انواع پی اچ متر رومیزی، پرتابل و قلمی را از شرکت های معتبر مانند جنوی (Jenway) انگلستان، وای اس آی (YSI) آمریکا، کلین (Clean) تایوان، آکوالیتیک آلمان، ارایه داده و خدمات پس از فروش و مشاوره علمی را به کاربران همواره انجام می دهد.