ترازوی رطوبت‌ سنج

ترازوی رطوبت‌ سنج

در بین انواع ترازوهای آزمایشگاهی، ترازوی آزمایشگاهی رطوبت ‌سنج از اهمیت بسیار زیادی در آزمایشگاه‌های مختلف برخوردار است. ترازوی رطوبت ‌سنج، برای تعیین مقدار رطوبت موجود در مواد مختلف استفاده می شود. رطوبت عامل مهمی در انبارش مواد مختلف، به ویژه در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی- بهداشتی و مانند آن ها است، لذا اندازه گیری رطوبت بسیار مهم است و وجود ترازوی رطوبت سنج در آزمایشگاه های کنترل کیفی صنایع شیمیایی ضروری است.

ترازو آزمایشگاهی رطوبت‌ سنج که بیشتر در آزمایشگاه‌های صنعتی استفاده می شود، باید از دقت بسیار خوبی برخوردار بوده و قادر به تعیین بسیار صحیح میزان رطوبت موجود در مواد مختلف باشد. متداول ترین مکانیسم اندازه گیری رطوبت توسط ترازوهای رطوبت ‌سنج، روش حرارتی است. در روش حرارتی، با استفاده از یک لامپ و گرم کردن مواد، رطوبت موجود در آن‌ها تبخیر شده و سپس با محاسبه‌ وزن از دست‌‌ رفته، مقدار رطوبت موجود تعیین می ‌شود. برخی از ترازوهای رطوبت ‌سنج مجهز به لامپ هالوژن هستند، بجای استفاده از حرارت، از طریق اشعه‌ مادون قرمز رطوبت داخل مواد را اندازه‌گیری می‌کنند. یادآوری می شود که چون تابش زیرقرمز نیز باعث گرم شدن نمونه می شود، در حقیقت بازهم از حرارت دادن نمونه استفاده شده است. دقت ترازوهای رطوبت سنج به نوع ترازو و برند سازنده‌ آن‌ ها متفاوت است، اما معمولاً  بین صفر تا ۰٫۰۰۱ است.

اصلی ‌ترین وظیفه‌ یک ترازوی رطوبت‌سنج، اندازه‌گیری میزان رطوبت موجود در مواد است، اما امروزه تولید و عرضه‌ انواع پیشرفته ‌تری از این ترازوها به بازار مشاهده می شود. ترازوهای مدرن و پیشرفته‌ امروزی، علاوه بر تعیین رطوبت مواد، قابلیت‌ها و امکانات منحصربه ‌فرد دیگری را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

(۱) رسم منحنی گرمایی در حالت‌های مختلف: یکی از جذاب‌ترین امکاناتی که تررازوهای حرارتی جدید به آن مجهز هستند، قابلیت طراحی منحنی گرمایی در حالت‌های مختلف است. انواع مختلف ترازوی رطوبت سنج موجود در بازار، قادرند منحنی‌های گرمایی مورد نیاز شما را با دقت بسیار زیادی رسم کرده و اطلاعات مورد نیاز را در کاربر قرار دهند.

(۲) نمایش همزمان اطلاعات مورد نیاز کاربر: ترازوهای پیشرفته‌ قادرند اطلاعات مهمی که کاربر به آن‌ها نیاز دارند را به‌ صورت همزمان نمایش دهند. درصد رطوبت، دمای آزمایش، وزن ماده‌ اولیه و ثانویه، زمان آزمایش و درصد ماده‌ خشک از جمله اطلاعاتی هستند که ترازوهای رطوبت ‌سنج پیشرفته برای کاربر نمایش می دهند.